0 comentarii

Ideologie si economie –partea I

Lista articolelor din seria: Ideologie si economie

  1. Ideologie si economie –partea I
  2. Ideologie si economie – partea a II-a
  3. Ideologie si economie – partea a III-a

Va povesteam saptamana trecuta de teoria asteptarilor rationale. Aceasta porneste de la presupunerea ca cetatenii  inteleg modul în care functioneaza economia si ce anume face guvernul, fiind capabili astfel sa ia decizii complet si corect informate.  Aceasta teorie este foarte controversata intrucat  realitatea ne dovedeste faptul  ca lipsa de informare in domeniul economic este cvasi-generala in tarile cu democratie tanara si acest lucru duce la asteptari nerealiste si  aprecieri confuze in randul populatiei.

Asadar am considerat ca o trecere in revista a pricipalelor curente politice contemporane si  a doctrinele lor economice ar putea  oferi un punct de reper in incercarile fiecaruia dintre noi de a ne construi viata in interiorul unui context economico-social pe care nu-l putem controla in mod direct.

Cei care cred ca pentru a-si construi destinul nu au nevoie decat de propria persoana si  pot ignora complet sistemul care functioneaza in jurul lor sunt rugati sa se opreasca din citit aici.

Pentru cei care se simt parte componenta a acestui sistem si sunt interesati sa-i inteleaga functionarea astfel incat sa-si poata calibra corect asteptarile, sa poata fi proactivi iar nu reactivi, sa poata anticipa evolutiile viitoare, sa fie cu un pas inaintea celorlalti, pentru acestia voi incerca o descriere sintetica a curentelor politice in lumea contemporana si  a implicatiilor lor economice.

Pentru inceput, necesara pentru familiarizarea cu ideologiile clasice, o scurta descriere a acestora o gasesti  aici.

I. Doctrine politice si economice de dreapta

1. Conservatorismul (clasic)

Doctrina bazata pe teoria evolutiei naturale, adepta a reformelor treptate si adversara totala a revolutiilor. Considera ca schimbarile trebuie sa fie facute doar atunci cand sunt oportune si nu doar de dragul schimbarii.

Considera ca traditia, experienta, valorile perene sunt reprezentate de elite si ele sunt cele  pe care trebuie sa se bazeze societatea.

Existenta diverselor clase si categorii sociale este fireasca si necesara, iar egalitatea sociala este doar o utopie.

Reformele economice sau sociale nu sunt necesare, intrucat sistemul deja functional si verificat in timp este cel care perpetueaza valorile traditionale.

2. Neoconservatorismul

Desi pare a deriva din conservatorism este, in fapt, o ideologie opusa din multe puncte de vedere.

Este o politica internationala revolutionara, aparuta in anii 50 ai secolului trecut, pornita de la nevoia afirmarii unei atitudini anticomuniste.

Exprima vointa politica de rasturnare a status-quo-ului international, prin utilizarea puterii unipolare, in scopul costruirii unei paci universale democratice.

Aparut in SUA, supranumit acum „politica Bush”, a atins apogeul in timpul razboiului din Iraq.

Este posibil doar in interiorul unei superputeri mondiale, dar exista influente de tip neoconservator si in modul de manifestare pe plan regional al unor state mici.

Este o platforma nesustenabila din punct de vedere economic, intrucat nici macar economia SUA nu dispune de resurse infinite. Se bazeaza, in principal, pe resursele existente anterior in economie, consumandu-le in procesul de implementare a democratiei in intreaga lume.

Poate recupera, pe termen lung, o parte din resursele consumate, prin extinderea sferei de influenta  si accederea la resurse  sau/si piete noi.

Este criticat intrucat nu recunoaste in celelalte puteri sau ideologii actori rationali, cu interese legitime, considerandu-se unic aparator si depozitar al democratiei.

3. Crestin – democratia

– Reprezinta expresia politica a crestinismului catolic

– A aparut ca o reactie la liberalism (care intrupa nedreptatile sociale create de capitalism si industrializare) dar si la socialism (ca ideologie ce egalizeaza si depersonalizeaza , propunand nivelarea sociala in numele egalitatii).

– Prin importanta acordata valorilor traditionale precum religia crestina, familia sau sursa divina a puterii este considerata o doctrina conservatoare, de dreapta.

– Prin importanta pe care o acorda omului in calitate de persoana si nu de individ (opozitie cu liberalismul), precum si prin teoriile de dreptate sociala  si realizare personala prin munca, este considerata o doctrina de stanga, aproape socialista.

– Conceptul de economie de piata, sociala si ecologica sustinut si de crestin-democratia romaneasca  sustine pozitia celor care considera acest curent ca apartinand mai degraba stangii decat dreptei.

va urma

PENTRU TINE
...avem GRATUIT doua carti in format electronic care iti arata cum sa nu mai suferi din iubire si cum sa faci bani inca din adolescenta!

Aboneaza-te si vei primi articolele prin email!

Intra in grupul celor care ne citesc zilnic!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *